Mäso alebo zelenina?

Mäso alebo zelenina?

Čo sa vám vybaví ako prvé, keď sa povie grilovačka?  Pravdepodobne  to bude posedenie s rodinou alebo priateľmi a tiež vynikajúce jedlo. Vôňa pečeného mäska alebo sviežosť chrumkavej stonky zeleru?

 

Jedlo je jednoducho pôžitok. Viem si veľmi dobre predstaviť menu zložené z pečených klobások, špekáčikov,  kuracích krídelok, steakov, bravčových rebierok, kotliet a  k tomu grilovanú zeleninu,  a rozmanité čerstvé zeleninové  šaláty. Som všežravec a som ním rada.

A čo tak  grilovanie bez mäsa? Vedeli ste, že steaky môžu byť i z karfiolu?

Stačí ho nakrájať na 1 cm hrubé plátky, zakvapkať olejom, posypať bylinkami a korením a dať na gril. Nie, nechutí ako ribeye steak, no  jeho chuť vás určite milo prekvapí.  

Nemusíte byť vegetariánom, no ak ním ste, základom vášho jedálnička je zelenina a tá grilovaná je vynikajúca. Pripravuje sa podobne ako mäso. Často ju marinujeme. Marinády na zeleninu môžu byť jemné, ostré, kyslé i sladké. Potierame ju  maslom i olejom – vhodný je  olivový i repkový, no skúste i tie menej tradičné – môj tip je sézamový olej. Dochucujeme bylinkami, korením, ktoré jej chuť ešte zvýraznia. Skvelé sú grilované huby, ktoré naplníme syrom alebo bryndzou.Chuťové poháriky sa určite potešia, ak zeleninu skombinujeme s rôznymi omáčkami, dípmi, či balzamikom. Stačí posypať orieškami,  semienkami a  máme zdravý snack.

Grilovať sa dá skoro všetko. Grilované  avokádo, ktoré si dáme s chlebíkom, plackami,  alebo pizza tyčinkami obsahuje zdravé tuky i ďalšie telu prospešné látky. Navyše je ideálne pre krásnu pleť i zdravé srdce.  

Ak si na grile pripravujete placky, či pečivo, už ste si všimli, že sú o niečo suchšie ako keď ich pečiete, preto sú ideálne potreté bylinkovým olejom, alebo podávané s rôznymi dípmi.

Začína sa jar, a preto do prílohových šalátov skúsme pridať čerstvé listy púpavy, či žihľavy. Naša pečen sa poteší. Má rada všetko, čo je horké.

A čo ryby?   Prečo sa  vlastne nepovažujú za mäso? Pôvod tohto tvrdenia je zrejme v kresťanstve, kde ryby  boli vnímané ako nie „pozemské“ zvieratá.  Považovali sa za čisté – zrodené z vody – vhodné ako jedlo kajúcnikov. Navyše boli lacné a  nie veľmi chutné.

Za lahôdku  ich nepovažovali ani starí Rimania.  Nikdy ich neponúkali ako slávnostné jedlo a vraj ich jedli len z donútenia.

Možno  to je  jedným z dôvodov,  prečo aj dnes, napriek  ich lahodnosti a zdravotným benefitom, konzumujeme  na Slovensku stále málo rýb.  A pritom rybacinka je taká lahodná! Navyše zdravá. Obsahuje vitamíny A, B1, B6, B12, D.

Grilovanie rýb nie je zložité. Zelenina i ryby si pri grilovaní vyžadujú  nižšiu teplotu a kratší čas prípravy ako mäso. Najlepšie ich chuť vynikne,  ak ich pred, aj počas grilovania potierame maslom, posypeme bylinkami,  soľou a korením. V jednoduchosti je krása. Pozor si dajme, ak ich pokvapkáme alebo pečieme s citrónom a zabalíme do alobalu. V tejto kombinácii je lepšie použiť papier na pečenie, pretože v kyslom citrónovom prostredí sa hliníkový alobal rozpúšťa. A ešte jeden tip – rybku pred grilovaním nesťahujme z kože. Tá dodá rybaciemu mäsu správnu chuť a navyše je v nej najviac vitamínu D.

Už sa len žiada sladká bodka na záver  - dezert.  Okúsili ste už grilovaný ananás, banán, alebo jablko?  Dochutiť medom, javorovým sirupom, praženými orieškami a kopčekom vanilkovej zmrzliny – jednoducho MŇAM!

Komentáre0
Napísať komentár
Nákupný košík
naša predajňa
Naše prodejna foto
spôsob doručenia
DPD
Newsletter

Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookies. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s našim používaním súborov cookies. Súhlasím